Lichttherapie: hoe licht voor een boost kan zorgen

Dat licht cruciaal is voor ons welzijn wist je waarschijnlijk al. Vergelijk je humeur maar wanneer je wakker wordt op een mooie, zonnige dag met je stemming op een grijze, regenachtige ochtend. Een tekort aan licht heeft een grote impact op onze stemming: onze biologische klok wordt namelijk in de war gebracht. Omdat licht ons energieniveau en gemoedstoestand kan bepalen, wordt het nu ook gebruikt als geneeskundige behandeling. Bij lichttherapie worden de ogen namelijk aan intensief, kunstmatig licht blootgesteld en zo wordt onze biologische klok hersteld.

In welke gevallen kan lichttherapie een positief effect hebben?

  • kortere dagen in de herfst en winter (winterblues of winterdepressie)
  • slecht verlichte werkplaatsen, nachtdiensten enz.
  • een slecht slaappatroon
  • een jetlag
  • in geval van pijn in de spieren en gewrichten.

201501_PhilipsEnerfyUp_02

De therapielampen zijn bovendien eenvoudig te gebruiken: je hoeft enkel het apparaat aan te zetten en plaats te nemen achter de lamp. De duur van een behandeling schommelt tussen de 30 minuten en 2 uur, maar ondertussen kan je je bezighouden met andere activiteiten zoals eten, tv kijken, strijken of werken op de pc.

Lichttherapie maakt deel uit van de geneeskunde, is zeer veilig, niet verslavend én kan nu ook perfect thuis toegepast worden aan de hand van een therapielamp. Sommige lampen zijn zelfs zo compact dat je ze ook kan meenemen op verplaatsing. De Philips Energy Up HF3420/01 en Dayvia Slim Style W021, bijvoorbeeld, hebben een slank en licht ontwerp zodat je het apparaat gemakkelijk van de ene ruimte naar de andere kan verplaatsen.

Gerelateerde posts