De Philips Wake-up Light voor jou getest!

Dit weekend draaien we de klok een uurtje terug. Wil je aangenaam ontwaken tijdens de donkere wintermaanden? Plaats dan een Philips Wake-up Light op je nachtkastje. Deze ontwaaklamp bootst natuurlijk zonlicht na om je zachtjes wakker te maken. Of het helpt tegen ochtendhumeur? Ik haalde het toestel in huis en deed de test voor jou!

 

Mijn eerste indruk

Ik haal de Wake-up Light snel uit de doos en plaats hem op mijn nachtkastje. Wat me meteen opvalt? Zijn mooie, ronde vorm. Opzij en bovenaan staan enkele knoppen met icoontjes. Nog vóór ik door de handleiding blader, stel ik de tijd in.

20161027_lights3

Voor de andere functies gebruik ik het instructieboekje wel. Ik laat ook een korte demonstratie afspelen zodat ik de lichtsterkte zie. De demo duurt 90 seconden en toont hoe het licht geleidelijk aan toeneemt en van kleur verandert.

 

Mijn eerste gebruik

De twee alarmen van dit toestel zijn heel handig. Op werkdagen loopt mijn wekker af om 6u30, maar in het weekend sta ik rond 9 uur op. ’s Avonds stel ik beide wektijden, de lichtsterkte en het volume in via het menu. Ik selecteer ook mijn favoriete radiozender. Wat mij verbaast is de goede geluidskwaliteit die deze Wake-up Light biedt.

Belangrijk detail

Alles ingesteld en klaar is Kees… dacht ik. Dinsdagochtend en de lamp geeft geen kik. Ik neem de handleiding er weer bij en plots zie ik het licht: ik heb de gewenste wektijd wel ingesteld, maar de alarmtijd niet geactiveerd! Kijk dus goed na of het klokje effectief op het scherm verschijnt, zo ben je zeker dat het alarm actief is. Woensdagochtend word ik wakker met de stem van Adele en het stilaan toenemende gesimuleerde zonlicht. De zon lijkt echt van de partij.

 

Extra opties

eerste-indruk20161027_usb

  • Nachtlampfunctie: twee keer tikken op de bovenkant van het toestel en de middernachtlamp brandt. Praktisch wanneer je ’s nachts wat licht nodig hebt om naar het toilet te gaan bijvoorbeeld.
  • Snoozefunctie: ik blijf graag nog wat liggen wanneer ik de wekker voor de eerste keer hoor. Daarom gebruik ik elke ochtend de sluimerstand. Ik sluimer een paar keer en sta op.
  • Natuurlijke geluiden: mijn voorkeur gaat uit naar radiomuziek, maar je kan tot 7 natuurlijke geluiden instellen om mee te ontwaken of in te dommelen: fluitende vogels, zachte piano, zen-geluid, yogamuziek…
  • Functie voor in slaap vallen: in bed nog een boekje lezen, ik doe dat graag. Daarom stel ik deze functie in op 30 minuten. Binnen een halfuur nemen het licht en het door mij gekozen achtergrondgeluid geleidelijk af.
  • USB-poort: vóór ik onder de wol kruip, sluit ik mijn smartphone soms aan op de Wake-up Light. Mijn telefoon laadt op terwijl ik van een welverdiende nachtrust geniet. Praktisch als je stopcontacten bezet zijn en je je smartphone ’s nachts dichtbij jou wil.

 

Het verdict?

De Philips Wake-up Light pronkt nu al een week op mijn nachtkastje. Ik raad hem zeker aan voor wie graag zachtjes wakker wordt met toenemend zonlicht. Dankzij het effect van een zonsopgang word ik in elk geval aangenamer wakker.

 

Gerelateerde posts